Założycielem Zgromadzenia
Pasjonistów jest Paweł Franciszek Danei, który po obłóczynach
przyjął imię Paweł od Krzyża. Urodził się 3 stycznia 1694 roku w Ovadzie, włoskim miasteczku niedaleko Aleksandrii
(Piemont). Był najstarszym z sześciorga dzieci Łukasz i Anny Marii, którzy to
dawali mu dobry przykład głębokiej wiary w Boga i szczerej pobożności.
Choć Paweł chciał się
uczyć, jednak z powodów finansowych posłanie go do szkoły nie było możliwe.
Uczył się sam i z pomocą miejscowych duchownych (karmelitów i kapucynów). Był
obdarzony wyjątkową pamięcią, dzięki czemu mógł sobie przyswoić podstawy
kultury ogólnej i teologicznej.
W wieku 18 lat (1713 r.)
podczas słuchania kazania głoszonego przez swego proboszcza, Paweł zdał sobie
sprawę z całej swojej niedoskonałości i małości wobec Boga, pojawił się u niego
nawet strach wobec Boga i ciągły niepokój o zbawienie. Po odprawieniu spowiedzi
generalnej podjął postanowienie: "oddać się świętemu i doskonalszemu
życiu".
W tym duchu dał posłuch
wezwaniu skierowanemu przez papieża Klemensa XI w roku 1715, aby wierni
zaangażowali się w krucjatę wspomagającą Wenecję broniącą chrześcijaństwa przed
Turcją. Przybył więc do Cremony,
aby zaciągnąć się do wojska. Jednak wyprawa nie wyglądała tak jak sobie to
młody, przepełniony ideałami chłopak wyobrażał. Wojsko przez długie tygodnie
nie wyruszało z miejsca, życie żołnierskie niosło ze sobą wiele przykrych
incydentów. Mimo wszystko ten czas nie pozostanie dla zakonodawcy
zmarnowany, później jako kaznodzieja wielokrotnie swoją opieką duszpasterską
będzie obejmował właśnie żołnierzy.
Podczas kolejnego postoju
wojska 20 lutego 1716 roku (był to dzień po Środzie Popielcowej) Paweł udał się
do kościoła by nawiedzić Najświętszy Sakrament podczas nabożeństwa
czterdziestogodzinnego. W czasie adoracji stało się dla niego jasne, że jego
powołaniem nie jest obrona wiary orężem. Powraca wiec do swojego domu
rodzinnego. W tym czasie jego życie duchowe rozwija się pod wpływem
wewnętrznych natchnień. W wieku 23 lat, zapragnął prowadzić życie pokutne w
ubóstwie. W tym samym roku na drodze wiodącej z Cremolino
(tam czasem uczęszczał do kościoła) do ojcowskiego sklepu w Ovadzie
przydarzyło się Pawłowi i jego młodszemu bratu coś niezwykłego. Obydwaj oni
wpadli do wartko płynącej rzeki Olby. Nie było nikogo
pobliżu, kto mógłby usłyszeć ich wołanie o pomoc, gdy nagle ukazała się Piękna
Pani, która podawszy każdemu z nich rękę, pomogła wydostać się na brzeg. Był to
dla Pawła pierwszy znak nad przyrodzonej opieki.
W roku 1718 pod
natchnieniem Ducha Świętego zrozumiał, że wolą Bożą jest to "by zgromadzić
towarzyszy i żyć z nimi, mając na celu ożywienie w duszach świętej bojaźni
Bożej."
Latem 1720, gdy po
przyjęciu Komunii Świętej powracał z kościoła kapucynów do domu ujrzał siebie
przybranego w czarną opończę z białym krzyżem na piersi; pod krzyżem zaś
widniało wypisane białymi literami święte imię Jezus. Wtedy uświadomił sobie,
ze ma nosić taki żałobny habit na pamiątkę Męki Pańskiej oraz ożywiać
"wdzięczną pamięć o Niej w duszach wiernych".
W
późniejszym widzeniu ukazała mu się Matka Najświętsza przywdziana w tę samą
szatę, jaką ujrzał poprzednio. Nosiła na piersi znak Męki Pańskiej: białe
serce, nad nim krzyż na czarnym tle. W środku serca wypisane były białymi
literami łacińskie słowa (zapisane częściowo łacińskim, częściowo greckim
alfabetem) Jesu XPI Passio
z trzema gwoździami. Najświętsza Panna wyjaśniła Pawłowi, że jest tak ubrana na
znak żałoby po śmierci Syna i dodała: "Musisz założyć zgromadzenie,
którego członkowie będą tak samo odziani i w którym będzie trwała nieustanna
żałoba z powodu męki i śmierci mego umiłowanego Syna."
Rozeznanie woli Bożej
rozpoczął z pomocą swego kierownika duchowego. Potem przy swym biskupie Francesco Alborio di Gattinara, który po wysłuchaniu spowiedzi generalnej Pawła
i obserwując jego duchowe przemiany w dłuższym już czasie, był ostateczne
przekonany o wiarygodności tego, co Danei mu
przedstawił. Przyzwolił na przyjęcie przez niego czarnego habitu pokutnego dnia
22 listopada 1720 roku (datę tę uznaje się za początek naszego zgromadzenia).
Udzielił mu następnie wskazówki, by odbył czterdziestodniowe rekolekcje,
notując dzień po dniu wszystko, co się wydarzy w jego duszy. W tym czasie miał
też napisać regułę dla zgromadzenia. W roku 1721 stara się w Rzymie o
zatwierdzenie napisanej w Castellazzo reguły, jednak
nie otrzymuje audiencji u papieża. W maju 1725 roku papież Benedykt XIII
słownie zachęcił Pawła do tworzenia grupy towarzyszy i wprowadzenie w życie
natchnień zesłanych od Boga.
W 1927 roku Założyciel ze
swoim rodzonym bratem udaje się do Rzymu gdzie próbuje uzyskać pisemne
zatwierdzenie swoich reguł. Przyjmuje wtedy wraz z bratem pracę w szpitalu San Gallicano. W tym samym roku z rąk Benedykta XIII otrzymują
święcenia kapłańskie.
W 1728 roku opuszcza Rzym
i udaje się na Monte Argentario, do pustelni św. Antoniego którą objął już w roku 1720 po przyjęciu habitu.
Dnia 11 lipca 1728 r. Paweł i jego sześciu współbraci publicznie złożyli
pierwszą profesję trzech ślubów zakonnych, dodając czwarty: szerzenia
nabożeństwa i kultu Męki naszego Pana Jezusa Chrystusa. Pierwszym i dość długo
jedynym naśladowcą św. Pawła był jego rodzony brat sługa Boży Jan Chrzciciel Danei.
Głównym polem działalności
duszpasterskiej Pawła było głoszenie misji i rekolekcji ludowych, przeprowadził
około 180 misji i 60 rekolekcji. Prowadził wielkie kampanie misyjne. Mówił
zawsze o Męce Pańskiej jako o największym objawieniu miłości Boga. Dopełniał
braków miłości poprzez surowe życie i liczne akty pokuty. Podczas rekolekcji z
zamiłowaniem udzielał sakramentu pokuty, w konfesjonale potrafił spędzać nawet
12 godzin dziennie. Podejmował się również duchowego kierownictwa wielu osób.
Nie bał się pracy w warunkach trudnych, na które jednak nigdy nie narzekał.
W duchowości
chrześcijańskiej Paweł od Krzyża otrzymał miano "Księcia dusz
opuszczonych".
Mimo, iż Klemens XIII nie
przyjął reguł (powodem była ich surowość), Paweł nie ulega zniechęceniu i po
przejrzeniu ich przez życzliwego Pawłowi bp. Cavalieri
dnia 15 maja 1741 r. papież Benedykt XIV reskryptem
zatwierdza Zgromadzenie Ubogich Kleryków Bosych pod wezwaniem Najświętszego
Krzyża i Męki Pańskiej i jego reguły na prawie diecezjalnym. W 1746 r. ten sam
papież jeszcze raz potwierdza zgromadzenie jednak nadal o ślubach prostych.
W
1769 r. papież Klemens XIV bullą "Supremi Apostolatus", po przejrzeniu i poprawieniu przez
specjalną komisję reguł, zatwierdza zgromadzenie na prawach papieskich.
Ostateczne potwierdzenie
zgromadzenie ma miejsce miesiąc przez śmiercią Pawła w roku 1775 uczynił to
papież Pius VI bullą "Praeclara virtutum exempla".
Zgromadzenie ze ślubami prostymi zostało obdarzone przywilejami zakonów o
ślubach uroczystych.
Na ziemiach polskich
Do Polski, przybyli Pasjoniści z Rzymu stosunkowo późno, bo dopiero w 1923
roku. Stało się to za sprawą papieża Piusa XI (wcześniej nuncjusza w Polsce),
który rozmiłowany w naszej ojczyźnie nalegał na przełożonego generalnego,
dopóki ten się nie zgodził. W 1922 r. na "zwiad" do Polski udają się
o. Juliusz i br. Kazimierz.
Z pośród wielu propozycji,
jakie o. Juliusz otrzymał, zdecydowano się na kompletnie zrujnowany
klasztor po bernardyński w Przasnyszu. Bp. Płockiemu, Antoniemu
Nowowiejskiemu zależało na dźwignięciu go z ruiny, więc nalegał na władze
zakonne, aby to właśnie tu założono pierwszą placówkę. 17 czerwca
1923r. przedstawiciel generała, o. Tyburcjusz
Mennica, Hiszpan, oraz o. Juliusz Dzidowski i br.
Kazimierz Staszewski objęli uroczyście w posiadanie
ruiny kościoła i klasztoru, przekazane na wieczyste posiadanie pasjonistów.
Zadanie założenia pierwszej wspólnoty zakonnej powierzono Włochowi, o.
Bartłomiejowi Rapetti, który do pomocy otrzymał
swojego rodaka, o. Piusa Falo.
Pierwsza wspólnota pojęła
prace związane z adaptacją budynków klasztornych, przystosowaniem surowych
reguł do polskich warunków oraz zaprezentowaniem zgromadzenia Polakom.
Szybko jednak w okresie
międzywojennym rosło Zgromadzenie i poszerzało pole swego działania. Wojna
jednak zahamowała jego rozwój. W tym ciężkim czasie pasjoniści
przeszli swoją własną drogę krzyżową: wypędzeni z klasztorów, rozbici, ścigani.
Ośmiu zakonników zamordowano w obozach koncentracyjnych. Po wojnie polscy pasjoniści jednak szybko zmobilizowali się i rozpoczęli
działalność. W 1958 roku, utworzono w Polsce samodzielną prowincję zgromadzenia
pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny.
Sadowie, drugi dom zakonny pasjonistów.
Kościół i budynki klasztorne malowniczo położone wśród lasu, stanowią swoistego
rodzaju samotnię,
wspaniale nadającą się do modlitwy i
kontemplacji; w domu tym znajduje się również nowicjat.
Dalsze domy to:
Rawa Mazowiecka, klasztor, kościół i parafia, gdzie czczona jest Matka
Boska Pocieszenia;
Łódź – klasztor, kościół i parafia pod wezwaniem Matki
Boskiej Bolesnej;
Warszawa – Grochów, klasztor i kaplica św. Gabriela od Matki Boskiej Bolesnej. Tutaj
mieści się dom studiów oraz siedziba Przełożonego Prowincjalnego.
Wisła, klasztor, kościół i parafia św. Pawła od Krzyża; tutaj prowadzi się także
duszpasterstwo wśród turystów i wczasowiczów.
Kieźliny – dom zakonny i parafia św. Rozalii na przedmieściach Olsztyna należą do
Pasjonistów od roku 2001.
Drugi dom zakonny w Warszawie
w dzielnicy Białołęka został otwarty
w roku 2009. Jest tu też parafia pw. Św. Mateusza. W przyszłości ma tutaj być SANKTUARIUM MŁODYCH
ŚWIĘTYCH.
Domy poza granicami Polski,
należące do Polskiej Prowincji Smotrycz na Podolu (Ukraina); założenie klasztoru w Smotryczu
jest spełnieniem życzenia papieża Piusa XI, który wysyłając Pasjonistów do Polski,
prosił ich, aby nie poprzestawali tylko na Polsce, aby udali się dalej na
Wschód. Klasztor w Smotryczu posiada ok. 60 miejsc noclegowych na cele
rekolekcyjne. Zakonnicy tego klasztoru duszpasterską pieczę sprawują nie tylko
w miejscowej parafii
św. Mikołaja, ale także w 5 innych parafiach: Czercze,
Sachkamień, Stara Huta, Rudka
i Tynna.
Jaromierzyce, na Morawach w Republice
Czeskiej. Dom zakonny
w Jaromierzycach obsługuje duszpastersko także
sąsiednie parafie:
Biskupice i Opatowice.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.